Vagtborg Bro
Ribe Amtstidende – Varde Dagblad.
Mandag den 23. Decbr. 1935.
Vagtborg Bro.
I 1931 fandt man ved Varde Aas Regulering Resterne af en Bro ved Vagtborg, som blev meget omtalt i „Ribe Amts-Tidende”, ligesom det blev livligt drøftet, hvornaar den var anlagt, og hvor længe den havde eksisteret.
Ved at gennemgaa nogle gamle Aargange af „Ribe Amts-Tidende” er undertegnede deri stødt paa følgende Avertissement, der klart angiver, hvornaar Broen forsvandt:
Til Veifarendes Underretning meddeles” herved, at den saakaldte Vagtborg Bro — ogsaa kaldet Nybro — over Varde Aa vil blive opbrudt den 1ste October dette Aar.
Nørholm, den 5te Septbr. 1856.
A. Rosenørn.
A. Rosenørn var Administrator for den daværende Besidderinde af Nørholm, Frøken I. K. Rosenørn-Teilmann (det var i den gode Tid, da Kvinder ikke opnaaede Fuldmyndighed), og det er da rigtigt, hvad der allerede blev antaget i 1931, at Broen havde tilhørt Nørholm, og det skal da nok passe, hvad Christine Daugaard, der var født i Thorstrup og godt kendt med den Rosenørnske Familie paa Nørholm, fortæller i sin Mindebog om sin Fader Biskop Daugaard, der havde været Præst i Thorstrup, at Broen var blevet anlagt til Brug for Nørholms Hovbønder af A. C. Teilmann, der ejede Nørholm 1749—90.
Broen har saaledes eksisteret i ca. 100 Aar. Kort efter dens Afbrydelse fandtes følgende Avertissement i „Vesterjydsk Avis”, som „Ribe Amts-Tidende” dengang hed:
Da den saakaldte Vagtborgbro eller Nybro over Varde Aa er afskaffet og optaget, saa har jeg Undertegnede anskaffet e n Baad, med hvilken jeg agter at færge gaaende Personer over Aaen. Enhver, der for Eftertiden agter at passere denne Vei, kan saaledes nu for en billig Betaling af mig blive sat over Aaen, — hvilket jeg herved tillader mig at bekjendtgjøre.
Vagtborgstedet, i Thorstrup Sogn, den 16. April 1857.
Michael Nielsen.
Men hvor længe denne Færgefart har vedvaret, kan jeg ikke oplyse.
Det her fremførte kan have en vis lokalhistorisk Interesse; men det er ogsaa et Vidnesbyrd om, hvor hurtigt Fortiden glemmes, og hvor lidt man kan stole paa Tradition. I Løbet af 75—100 Aar kan alt være glemt.
Varde, den 19. December 1935.
Carl Lindberg Nielsen, cand. mag.
Tilsyneladende har Michael Nielsens færgefart ikke varet ret længe. Således skriver H. K. Kristensen i “Turistårbogen 1966 – De danske vandløb” på side 80 følgende om Vagtborg, hovbro og færgefart:
Også tæt nord for Varde har der været gjort et svagt forsøg med færgefart, nemlig ved Vagtborg. Her havde en godsejer til Nørholm og Lunderup bygget en bro. Han forsynede den med bom og lås, da kun hans hovbønder skulle benytte den, når de skulle til Lunderup. Men også andre ville over på dette sted, undertiden var det folk med smuglergods eller folk, der ville undgå Varde og dens accisebod. Vejen mod broen kaldtes ligefrem tyvevejen. Da godsejer A. C. Teilman overtog godset, byggede han en ny bro og tillod almindelig overfart, men mod betaling. Der kom atter en bom og tillige et bomhus med en bommand, der opkrævede bropenge. Senere blev broen nedlagt. Derefter gjorde bommanden et mislykket forsøg med færgeri. Trafikken søgte andre veje.
Den første hængebro (Vagtborg Bro) opført af Varde Sportsfiskerforening i 1955.
Fra avisen “Aktuelt” Varde den 21. august 1969.
Sportsfiskerne har selv bygget bro.
Ny hængebro over Varde å ved Vagtborg.
Fint ingeniørarbejde – lavet af sportsfiskerne selv
For 15 år siden lavede sportsfiskerne en bro over Varde Å ved Vagtborg. Tidens tand var hård ved den. Rusten gnavede og for et par år siden gik en a£ Vardes mest kendte sportsfiskere, autoforhandler C. V. Hovedskou, bedre kendt som “Knøw”, i gang med at projektere en ny bro. Tirsdag aften lagde man sidste hånd på den nye hængebro, der i materialer har kostet ca. 3500 kr. Skulle sportsfiskerforeningen have haft andre til at projektere broen og udføre arbejdet, ville prisen være blevet op mod det tidobbelte, anslår man.
Selv sportsfiskerforeningens ungdomsafdeling har givet et kraftigt nap med ved arbejdet. På begge sider af åen skulle der graves ret store mængder jord bort — og det klarede de aktive unge sportsfiskere.
Af den gamle bro kunne man kun bruge fundamenterne på begge sider. Broklemmerne, der havde holdt den oppe, var efterhånden ved at gnave sig igennem bærekablerne, men det sker ikke ved den nye bro, hvor der er nylonblokke i klemmerne. Alene disse blokke har kostet omkring 400 kr. Mens brolegemet på den gamle bro lå på vinkeljern, bliver det nye brolegeme båret af galvaniserede 1½ tommer rør.
Wiren, der bærer den nye bro, er 16 mm i diameter og har i øvrigt kostet omkring 1000 kr. En 14 mm wire kan bære 10 ton, og den tykkere wire i broen kan klare 14-15 ton, så der er en meget, meget bred sikkerhedsmargin. Hele arbejdet er udført, med en professionel omhu.
— Det er faktisk rart at være færdig, siger »Knøw«, Jeg har haft så travlt med broprojektet, at jeg dårligt har nået at komme ud at fiske i år.
Det er et historisk sted, sportsfiskerne har bygget deres bro. En halv snes meter fra broen finder man endnu pælesteder fra den gamle hovbro, som for mange år siden førte hovbønderne fra den anden side åen over til hoveriarbejde på Lunderupgård. Den var til daglig aflåst, og skulle man benytte broen, måtte man hente en nøgle på Lunderupgård eller et andet sted på den anden side af åen.
Sportsfiskernes bro står derimod åben for alle sportsfiskere på alle tidspunkter — forudsat, at fiskekortet er i orden, og skulle ikke-fiskere benytte sig af broen for at drikke kaffe i de dejlige naturomgivelser ved Vagtborg, vil det næppe heller falde sportsfiskerne for brystet.
1995 – VSF-dagen afholdes ved Hængebroen.
Hængebroen (Vagtborg Bro) nedtages i 2007.
Fra avisen “JydskeVestkysten” august 2008.
Fra venstre er det forrest de to lodsejere Solvej Jensen og Kurt Pedersen og bagest Steen Pedersen, formand for styregruppen Kyst til Kyst Stien, samt Vardes borgmester, Gylling Haahr (V), der tager den nye bro i brug.
Så er der atter fri passage over Varde Å.
Med Ny Vagtborgbro er der atter passage over Varde Å.
Ny træbro har erstattet den gamle hængebro i det naturskønne område ved Vagtborg. Broskiftet blev markeret med snoreklip og indtil flere taler.
Den røde snor gav sig en smule modvilligt, da den nye træbro ved Vagtborg i Varde blev officielt indviet. Borgmester Gylling Haahr (V) måtte klippe mere end en gang med saksen, før han kunne erklære broen åben og klar til brug under navnet Ny Vagtborgbro.
Forinden havde han i indvielsestalen givet et kort historisk tilbageblik for området.
Gennem de seneste 300 år har der været forskellige broer ved Vagtborg, som sikrede passage over Varde Å. Og det er der nu igen i mange år fremover.
Broen er tinglyst i dens levetid, således at der vil være overgangssted i al fald de næste 20-25 år, lovede Gylling Haahr de knap 90 mennesker, som var mødt frem for at tage de første skridt over den nye bro.
– Er den ikke flot? Der skal være en bro her. Ellers er det forkert, var nogle af ordene i lodsejer Solvej Jensens lykønskningstale til broen.
Sammen med lodsejer Kurt Pedersen lægger hun jord til det område, hvor broen er opsat. Sammen med de to lodsejere og Steen Pedersen, formand for styregruppen Kyst til Kyst Stien, glædede hun sig over den nye bro og udtrykte håb om, at mange mennesker vil få glæde af den fremover.
Ny Vagtborgbro er en del af Kyst til Kyst Stien og med Ny Vagtborgbros opførelse er der atter sammenhængende sti fra Vejle i øst til Blåvandshuk i vest.
Siden foråret 2007 har strækningen mellem Vagtborg til Karlsgårde Sø været lukket, da lodsejeren valgte at opsige sin aftale med Varde Kommune.